تاريخ پخش: ۹۹/۱۱/۱۶ عناوین : تجلیل خداوند از پیامبر اکرم (ص) تجلیل از زنان و مردان فداکار و پاکدامن تجلیل از کمالات پایدار تجلیل خداوند از اهلبیت (ع) تجلیل از همسر فرعون تجلیل از پیشکسوتان (سابقه داران)
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین بعدد ما أحاط به علمه، الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی
۱-تجلیل خداوند از پیامبر اکرم (ص) ما در اسلام تجلیل، احترام و بزرگداشت داریم. خداوند از پیغمبر اکرم (ص) تجلیل کرده است؛ «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً» (احزاب/۵۶)، (همانا خداوند و فرشتگان او بر پيامبر درود مىفرستند؛ اى كسانى كه ايمان آوردهايد! شما (نيز) بر او درود فرستيد و به او سلام كنيد سلامى همراه با تسليم.). این دستور خداوند، یکی از اصول مدیریت است. چون در دستورات یک مدیر باید نکاتی رعایت شود؛ الف): دستور صریح و قاطع باشد. «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ»، «انّ» یعنی: به درستی که. حتماً و قطعاً شک نکن. ب): دستور دهنده خودش عمل کند. « إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ » خداوند که به مؤ منان دستور می¬دهد که به پیامبر درود بفرستید. خود و اول درود می¬فرستد. ج): برای انگیزهی دادنِ به مردم بگوید: فرهیختگان هم به آن عمل می¬کنند. « مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ » مثلاً: ماشین سوارها کمربند ایمنی داشته باشند. چون تمام کشورهای پیشرفته این کار را میکنند. شما هم این کار را بکنید. یا کشورهای پیشرفته بریدن درخت را جرم میدانند در جمهوری اسلامی باید بریدن درخت به ناحق جرم باشد. د): دستور همراه با احترام، تجلیل باشد. می¬فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» ای کسانی که ایمان آوردهاید. نفرموده: «یا ایها الناس»، ای مردم. یعنی: زمانی که خدا میخواهد به ما بگوید: تجلیل کنید، خودش هم نام ما را با تجلیل « الَّذِينَ آمَنُوا» میبرد. ه): دستور جامع و عمل به آن هم عاشقانه باشد. «يُصَلُّونَ» فعل مضارع برای استمرار است. یعنی خدا و فرشتهها دائماً صلوات میفرستند. در این آیه: هم « صلوا» صلوات بفرستید.(بازبان،) و هم « سلموا » یعنی: در عمل هم تسلیم باشید. چون ممکن است با زبان حرفی بزنیم ولی عملی در کار نباشد. یا نفاق باشد. تجلیل هم باید در ظاهر و هم در عمل باشد. مثال: مغز تخمه را باید با پوست آن بکاریم تا سبز شود. اگر آن¬ها را جداگانه بکاریم سبز نمی-شود. لذا باید اعتقاد، حرف و شعار، همراه با عمل باشد تا نتیجه بدهد. ۲- تجلیل از زنان و مردان فداکار و پاکدامن خداوند در قرآن می¬فرماید: ( ای پیامبر!) «وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِبْراهِيمَ» (مریم/۴۱) ، ( از ابراهیم تجلیل کن (.و خاطراتش را زنده نگه دار. «وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ مَرْيَمَ» (مریم/۱۶) ( از مریم، ( مادر عیسی،) تجلیل کن. البته! تجلیل باید از روی واقعیّت و حقیقت و بجا باشد. نه دروغ، و از روی چاپلوسی. قرآن می-فرماید: کسانی که برای کارهای نکرده دوست دارند ستایش و تعریف شوند، اهل دوزخ و آتش هستند: «… وَ يُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُوا بِما لَمْ يَفْعَلُوا فَلا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفازَةٍ مِنَ الْعَذابِ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ» ، (آلعمران/۱۸۸) ( و دوست دارند براى آنچه نكردهاند ستايش شوند، مپندار كه آنها از عذاب الهى رستهاند، (زيرا) براى آنها عذابى دردناك است.). در حدیث هم داریم که: «احْثُوا فِى وُجُوهِ الْمَدَّاحِينَ التُّرَابَ» (منلايحضرهالفقيه ج ۴ ص ۱۱) ، ( کسانی که تجلیل نابجا و دروغ دارند، خاک به صورتشان بریزید. تجلیل باید به اندازه باشد. اگر بیشتر از واقع باشد، چاپلوسی و تملق است. و اگر کمتر از حقیقت و واقع باشد. حسودی است. مثلاً: میگوییم: فلانی چه آشِ خوشمزه¬ای پخته است. حسادتش گُل می¬کند و می¬گوید: فلانی کمکش کرده. یعنی؛ اگر فلانی کمک نمی¬کرد آشش خوشمزه نمی¬شد. علامت حسود دو چیز است؛ یا کمال مردم را خراب میکند و یا از خودش یک کمالی میگوید که کمال مردم تحت الشعاع قرار بگیرد. ۳- تجلیل از کمالات پایدار، باید از کمالات دائمی و پایدار تجلیل کرد. مثلاً: قرآن می¬فرماید: «كانَ صِدِّيقاً نَبِيًّا» (مریم/۴۱) ، (او پيامبرى راستگو و راست كردار بود.) و: «كانَ صادِقَ الْوَعْد» (مریم/۵۴) (او همواره در وعدههايش صادق…بود.) و: «وَ كانَ رَسُولًا نَبِيًّا» . و: « وَ كانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ» . کلمه «کان» در قرآن زیاد آمده است. یعنی: کارش ادامه دار است. لذا اگر کسی در عمرش لحظهای و به مناسبتی بخندد، نمیگویند: خوش اخلاق است. خوش اخلاق کسی است که دائماً اخلاق نیکو و خوش داشته باشد. پس تجلیل¬های ما هم نباید مقطعی، موسمی و لحظه¬ای باشد. بلکه استمرار داشته و دائمی باشد. ۴- تجلیل خداوند از اهلبیت (ع)، در قرآن بیشترین تجلیل از اهلبیت (ع) شده است. سورهای در قرآن داریم به نام سوره « هَل أَتی» و یا « اَلاِنسان» . داستان و ماجرایی مهم در این سوره آمده است که: امام حسن و امام حسین (ع) در زمان کودکی مریض شدند. پیغمبر اکرم (ص) به عیادت آن¬ها آمد. حضرت (ص) پیشنهاد فرمودند: یا علی! نذر کنید، برای سلامتی و شفای آن¬ها روزه بگیرید. حضرت علی و فاطمه زهراء نذر کردند سه روز، روزه بگیرند. به هنگام افطار، یک شب فقیر و یک شب یتیم و شب سوم اسیری آمد و تقاضای کمک کرد، آن¬ها که چیز مناسب دیگری در خانه نداشتند، افطاریِ خود را به آن¬ها دادند. از جانب خدا آیاتی در تجلیل و عظمت و احترام آن¬ها نازل شد: « يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ يَخافُونَ يَوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيراً * وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً * إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً * إِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا يَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِيراً » ، (سوره انسان آیات ۹ به بعد) ، ( آنان به نذر وفا مىكنند و از روزى كه شرش فراگير است مىترسند. و غذاى خود را با آن كه دوستش دارند، به بينوا و يتيم و اسير مىدهند. (و مىگويند:) ما براى رضاى خدا به شما طعام مىدهيم و از شما پاداش و تشكّرى نمىخواهيم. همانا ما از پروردگارمان، به خاطر روزى عبوس و سخت، مىترسيم.). حال! که آن¬ها در این ماجرا و بخشش برای رضای خدا کار را انجام داده و گفتند: ما از کسی اجر و پاداش و تشکری نمی¬خواهیم. خداوند در عوض ضمن تشکر از کار نیکو و پسندیده آن¬ها موارد زیادی از نعمت و پاداشی و شادیها را که در قیامت برای آن¬ها مقدَّر فرمود. (مثلِ زنجبیلا، سلسبیلا، سُرُوراً ، زَمْهَرِيراً ،) که در آیات بعدی آمده است.
۵- تجلیل از همسر فرعون قرآن از همسر فرعون تجلیل کرده است. که در کاخ و زمان حاکمیّت و زور و قدرت او با ظلم و ستمگری او درافتاده و مخالفت کرده است؛ « امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ وَ نَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ «تحریم/۱۱» ( همسر فرعون، آن گاه كه گفت: پروردگارا! براى من نزد خويش در بهشت خانهاى بساز و مرا از فرعون و كردار او نجات بده و مرا از گروه ستمگر رهايى بخش.). و این داستان قرآنیِ همسر فرعون نشان می¬دهد که نظریّه کمونیستها باطل است و مبنای صحیحی ندارد. آن¬ها میگفتند: در زندگیِ انسان، اقتصاد زیر بنای همه امور است. یعنی؛ اگر ما در کوخ و جنوب شهر زندگی کنیم، فکرما هم کوخی و جنوب شهری می¬شود. و اگر در کاخ زندگی کنیم فکرما هم کاخی و شمال شهری و برگرفته از مجموعه زندگیِ مرفِّهان می¬شود. و همچنین زن، چون مستقل نیست و سر سفره شوهر و داخل زندگی او است، همفکر و طرفدار شوهرش خواهد شد. در این داستان آمده است که: زنِ و همسر فرعون در کاخ و تحت حاکمیّت و سرِ سفره او بود، اما همفکر او نبود. خدا پرست و مطیع دستورات خدا بود و لذا با و حکومتش مخالفت می¬کرد. ۶- تجلیل از پیشکسوتان (سابقه داران) قرآن می¬فرماید: «وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ * أُولئِكَ الْمُقَرَّبُونَ * فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ» ، (واقعه/۱۰ و ۱۱) ، ( پيشگامانى (در خيرات هستند كه در گرفتن پاداش نيز)، پيشگامند. آنان مقرّبان درگاه خداوند هستند. در باغهاى پرنعمت خواهند بود.). یعنی؛ آنهایی که قبل از پیروزی مکه و در زمان غریبیِ کمک پیامبر اکرم (ص) کردند فرق میکنند با آنهایی که بعداً کمک کردند. «لا يَسْتَوِي» آن¬ها مساوی نیستند. پیامبر اکرم (ص) از خدیجه تعریف می¬کرد. عایشه (زن پیامبر ص ) تحریک شده و گفت: خدا بهتر از خدیجه را ( منظور خودش بود،) به تو داده است. حضرت (ص) فرمود: زمانی خدیجه مرا کمک کرد و به اسلام ایمان آورد که دیگری نبود. در زیارتنامه¬ها گرچه ما مثلاً: حضرت معصومه (س) را در قم و یا حضرت عبدالعظیم (ع) را در شهر ری زیارت می¬کنیم ولی سلام و درود از حضرت آدم و نوح و موسی و عیسی (ع) و انبیاء دیگر و چهارده معصوم (ع) شروع میکنیم. معنایش آن است که پیشکسوتان و سابقه داران فراموش نشوند. در جای دیگر قرآن از اصحاب کهف، ( جوانان و جوانمردانی که از ظلم و ظالم و ستمگر و جامعه فاسد، ) به به غاری پناه بردند، یاد و تجلیل می¬کند. بر این مبنا و اساس قرآنی ما هم وظیفه داریم که از پشکسوتان و سابقه داران در انقلاب، ( مثلِ امام خمینی (ره) و زندانیان در زمان طاغوت، شهیدان، مبارزان، رزمندگان، آزادگان، جانبازان، مجروحین و معلولینِ در دفاع مقدّس و شهیدان حرم وووو،) یاد کرده و نگذاریم یاد و خطرات و فداکاری¬های آن¬ها در راه اسلام و انقلاب فراموش شود. خدایا! بالاترین الطاف خود را نصیب آن عزیزان بفرما. «والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»
سئوالات مسابقه ۱- در آیه ۵۶ سوره احزاب، چه کسی به پیامبر اکرم درود میفرستد؟ ۱) خداوند ۲) فرشتگان ۳) هر دو مورد
۲- بر اساس قرآن، وظیفه مؤمنان در قبال پیامبر اکرم چیست؟ ۱) درود زبانی ۲) تسلیم عملی ۳) درود و تسلیم
۳- قرآن در آیه ۴۱ سوره مریم، از چه کسی تجلیل میکند؟ ۱) حضرت مریم ۲) حضرت ابراهیم ۳) حضرت داود
۴- بر اساس قرآن، عاقبت کسی که دوست دارد به خاطر کارِنکرده ستایش شود، چگونه است؟ ۱) کوتاه شدن عمر ۲) لعن خدا و فرشتگان ۳) دوزخیشدن در قیامت
۵- آیات ۱۰ و ۱۱ سوره واقعه به چه امری اشاره دارد؟ ۱) تجلیل از پیشکسوتان ۲) تجلیل از رزمندگان ۳) تجلیل از شهیدان