درسهایی از قرآن

نماز و مهدویت

موضوع: نماز و مهدویت                                     تاريخ پخش: ۹۹/۱۱/۰۲

عناوین :

  • امامت قلعه الهی است.

  • انتظار فرج ، عبادت است.

  • تسلیم بودن در برابر خدا و امام معصوم

  • اطاعت از سنت پیامبر (ص)

  • عبادت و عدالت فطری است.

  • نماز و امامت

  • سابقه نماز و امامت

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین بعدد ما أحاط به علمه، الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی

۱- امامت قلعه الهی است.

تعبیراتی که برای امامت آمده است که مهم و قابل توجه است. مثلاً در باره توحید می­فرماید: «کلمة لا اله الا الله حِصنی» . « حِصن» یعنی؛ دِژ یا  قلعه. پس توحید دِژ است و کسی که موحد و خدا پرست شد در قلعه و در اَمان است. و از طرفی می­فرماید:

«ولایة امیرالمؤمنین، علی بن ابی طالب علیه السلام حِصنی»  علی (ع) هم دِژ و قلعه است و کسی که به او ایمان بیاورد از انحراف، در اَمان است و خداوند او را نگهداری و حفظ می­کند. پس اثر و خاصیت توحید و ولایت یکی است. مثال:  اگر به بیمار بگویند: فلان قرص را بخور. و اگر بخواهی می­توانی فلان شربت را بخوری. انسان از این مطب می­فهمد که  موادش یکی است.

گرچه یکی جامد و دیگری مایع است. آری! «توحید» و ولایت امام معصوم (ع) هم دِژ و قلعه الهی است و انسان را حفظ می‌کند.

۲- انتظار فرج ، عبادت است.

اعتقاد به حضرت مهدی علیه السلام و انتظار فرج او هم مثلِ نماز، عبادت است. آری! انتظار فرج، امید به برپاییِ حکومت الهی در آینده و عبادت است. یعنی؛ آرزو و فکر تحول کلی در کره زمین و اجرای عدالت جهانی. پس نماز و انتظار هر دو رابطه با خدا و عبادت است.

در نماز، می‌گوییم: «اهدنا الصراط المستقیم» ، (خدایا!) ما را به راه مستقیم هدایت فرما!. در روایت داریم که امام (ع) فرموده است: راه مستقیم، ما (امامان معصوم،) هستیم. «نحن صراط المستقیم».

۳- تسلیم بودن در برابر خدا و امام معصوم

در عبادت و نماز هرگونه که خدا دستور فرموده است باید عمل کنم و امام (ع) هم چون ما را به سوی خدا می­خواند باید او را اطاعت کنیم. مثال: همانطور که ادب دادن در ارتش و مسلح شرائط خاصی دارد. در عبادت و نماز هم همانطور که خدا دستور فرموده است ( مثلِ شرائط زمان و مکان و لباس وو،) باید اطاعت کنیم.

قرآن می­فرماید: «اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ» (فرقان/۴۳) ، یعنی؛ بعضی­ها به جای اطاعت از خدا، دنبال هوای نفس و خواهش­های شهوانیِ خود هستند. و یا به جای اطاعت از خدا و امامِ معصوم (ع) دنبال اطاعت از قدرت­های شق و غرب و طاغوت­ها هستند و به جای اطاعت از قوانیین الهی دنبال قوانین بین­المللی و ساخته دست بشری هستند.

۴- اطاعت از سنت پیامبر (ص)

قرآن می­فرماید: «… وَ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا …« حشر، ۷» ، ( آنچه پيامبر براى شما آورده، بگيريد و آنچه شما را از آن بازداشته، ترك كنيد.). مثلاً: اگر پیامبر (ص) فرمود: نماز صبح دو رکعت است. ما حق نافرمانی نداریم که من می­خواهم نماز صبح را سه یا چهار رکعتی بخوانم و اگر در غدیر خُمی برای بعد از خودش علی (ع) را معرّفی می­کند ما حق نداریم از دیگری تبعیّت و اطاعت کنیم. چون پیامبرِ معصوم (ص) همه حرف­ها و دستوراتش از جانب خداوند است و از پیش خود حرفی نمی­زند. این اطاعت از سنّت پیامبر (ص) است.

پس ریشه عبادت مثلِ نماز و اطاعت از پیامبر و اهلبیت او (ع) و امروز هم اطاعت از حضرت مهدی (عج). پرستش الهی است.

۵- عبادت و عدالت فطری است.

حس پرستش در انسان، باعث می‌شود عبادت کند و نماز بخواند. و یا حس عدالت­خواهی،  و اعتقاد به عدالت گسترِ جهان، حضرت مهدی (عج)، مهدویّت است. و ریشه هر دو، فطری است. چون انسان عدالت را دوست دارد.

در کیفر الهی هم باید عدالت باشد. و کیفر با عمل انسان تناسب داشته باشد. قرآن می­فرماید: «جَزاءً وِفاقا» (نبا/۲۶) یعنی؛ کیفر باید به عمل و گناه انسان تناسب داشته باشد. همانطور که می­فرماید: «عطاءً حساباً» (نبأ، ۳۶) ، پاداش‌های خدا حساب و کتاب دارد.

پس با توجه به اینگونه آیات الهی و قرآن اینکه گفته می­شود که: ما همه غرق گناهیم و یک حسین داریم. صحیح نیست. معنای این کلام این می­شود که: ما روز عاشورا یک پیراهن سیاه بپوش و عزاداری کنیم و نذر بدهیم و در طول سال هم کلاهبرداری، اختلاس، کم فروشی، دروغ ، غیبت، دزدی، تهمت، سوء ظن، و همه بدی‌ها را هم داشته باشیم مشکلی ندارد!!!.

 قرآن می­فرماید: جزا و پاداش باید با عمل ما تناسب و عدالت داشته باشد و کارهای خداوند، قهر و خشم و عفو و بخشش، روی حساب و کتاب و عدالت است.

پس برای اجرای احکام الهی باید تسلیم دستورات او بوده و برای چگونه اجرا کردن آن­ها باید تسلیم پیامبر و امام (ع) باشیم. قرآن می­فرماید: «وَ أَرِنا مَناسِكَنا» ، (بقره/۱۲۸) حضرت ابراهیم­(ع) از خداوند خواست که چگونه عبادت کنم. چگونه نماز بخوانیم و رو به قبله و با وضو و شرائط لباس و مکان نماز و…

۶– نماز و امامت

حدیث در باره نماز داریم: «الصلاة عمود الدین» ، نماز عمود دین است. و در باره امامت هم داریم: «إِنَ‏ الامَامَةَ أُسُّ الاسْلامِ النَّامِي»‏ (كافي، ج ۱، ص ۲۰۰) یعنی؛ نماز و امام و رهبر معصوم، هر دو عمود و اساس دین هستند. و در زمان غیبت هم رهبر ولیّ فقیه و جانشین امام زمان (عج) است. که دیدیم با رهبریِ امام خمینی (ره) چگونه این کشور و ملّت از حکومت ظلم و جور شاهنشاهی نجات پیدا کرد. لذا امام و رهبری هم عمود دین است. و امروز هم آن رهبری توسط مقام معظم رهبری (دامت برکاته) ادامه پیدا کرده است.

ما در کتابهای حدیث، داریم مشابه اینکه می­فرماید: «بنی الاسلام علی خمس» ، یعنی؛ اسلام، بر پنج پایه ؛ نماز، روزه، زکات، حج و امامت و ولایت استوار گردیده است.

حضرت ابراهیم (ع) در دو جا دعا کرد که خدایا! مقامی که به من داده و یا می­دهی به ذریّه من هم عطا بفرما. یکی:

« رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ» ، « ابراهیم/۴۰» ، ( پروردگارا! مرا برپا دارنده نماز قرار ده و از نسل و ذريّه‏ام نيز. پروردگارا! دعاى مرا (نماز و عبادتم را) بپذير.).

و دیگری اینکه: در زمانی که خداوند به ابراهیم (ع) فرمود: من تو را امام و رهبر جامعه قرار داده­ام؛ « قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي ..» ، ( خداوند به او فرمود: من تو را امام و رهبر مردم قرار دادم. ابراهيم گفت: از فرزندان من نيز (امامانى قرار بده)،).

 ۷- سابقه نماز و امامت

نماز و رهبری، در طول تاریخ و زمان پیامبران بوده است. قرآن بنا به گفته حضرت مسیح (ع) می­فرماید: «وَ أَوْصانِي‏ بِالصَّلاةِ» (مریم/۳۱) ، خدا مرا مأمور کرده نماز بخوانم. و حضرت موسی (ع)؛ «أقم الصلاة» نماز را اقامه کن

و به حضرت شعیب (ع) گفتند: «يا شُعَيْبُ أَ صَلاتُكَ‏ تَأْمُرُكَ» (هود/۸۷) ، تو بخاطر نمازت این دستورها را به ما می‌دهی؟. و حضرت ابراهیم (ع) از خدا خواست: «رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ‏ الصَّلاةِ» مرا از نماز گزاران قرار بده. پس نماز، در همه ادیان بوده است.

در باره امامت هم، اینکه در همه ادیان مردم منتظر هستند مصلح کل در حکومت و حکمرانیِ بر کره زمین بوده­اند و قرآن می­فرماید: « وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ « انبیاء/۱۰۵» ، ( و همانا در (كتاب آسمانى) زبور (كه) بعد از ذكر، (تورات، نازل شده) نوشتيم كه قطعاً بندگان صالح من وارث زمين خواهند شد.).

سؤال: رهبری جامعه توسط پیامبر و امامِ معصوم (ع) قبول است. اما پیروی از « ولایت فقیه» از کجای قرآن و کتاب الهی استفاده می­شود؟.

جواب: قرآن در سوره مائده، آیه‌ی ۴۳، می­فرماید:

إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فِيها هُدىً وَ نُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُوا لِلَّذِينَ هادُوا وَ الرَّبَّانِيُّونَ وَ الْأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ كِتابِ اللَّهِ…»

( همانا ماتورات را نازل كرديم (كه) در آن هدايت و نور است. پيامبران الهى كه تسليم فرمان خدا بودند، بر طبق آن براى يهود حكم مى‏كردند و (همچنين) مربّيان الهى و دانشمندان، بر طبق اين كتاب آسمانى كه حفاظت آن به آنان سپرده شده بود.).

پس طبق گفته خداوند در تورات: «يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ» . انبیاء حکومت می‌کنند. و: «وَ الرَّبَّانِيُّونَ وَ الْأَحْبارُ» علما هم بعد از آن­ها بر اساس کتاب آسمانی، حکومت می‌کنند. و این همان ولایت فقیه است.

خدایا! هرچه به عمر ما اضافه می‌کنی به معرفت و ایمان و عقل و علم و عمل و اخلاص و عمق و برکت کار ما بیافزا.

                                                                                      «والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»

  سوالات مسابقه:

۱- بر اساس روایات، دژ محکم الهی کدام است؟

۱) اعتقاد به توحید خداوند

۲) پذیرش ولایت امام علی علیه‌السلام

۳) هر دو مورد

 

۲- در روایات مصداق بارز «صراط مستقیم» چه کسانی معرفی شده‌اند؟

۱) عالمان پرهیزکار

۲) مجاهدان فداکار

۳) امامان معصوم علیهم‌السلام

 

۳- آیه ۷ سوره حشر بر چه امری تأکید دارد؟

۱) پیروی از سنت پیامبر

۲) تدبر در آیات قرآن

۳) پیروی از فرمان عقل

 

۴- آیه ۲۶ سوره نبأ به چه امری اشاره دارد؟

۱) فضل الهی در پاداش

۲) تناسب کیفر با عمل

۳) عفو الهی در کیفر

 

۵- حضرت ابراهیم علیه‌السلام، برای نسل و ذریه‌اش چه چیزی از خدا درخواست کرد؟

۱) اقامه نماز

۲) امامت جامعه

۳) هر دو مورد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.