درسهایی از قرآن

موضوع: نقش لقمه‌ی حلال و حرام در زندگی تاريخ پخش:۹۹/۰۸/۲۲

  موضوع : نقش لقمه‌ی حلال و حرام در زندگی (۱)
تاريخ پخش: ۹۹/۰۸/۲۲
  عناوین :
علت خروج آدم و حوّا از باغ بهشتی
رزق بندگان، از سوی خدا
دقت در خوردنی­ها
آثار غذا به اخلاق و رفتار
انواع رزق مادی و معنوی
عمل صالح، در گرو لقمه‌ی حلال
بسم الله الرحمن الرحیم
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی
موضوع: آثار لقمه حلال و حرام(۱)
این لقمه حلال و حرام بحثی است که در بسیاری از امور زندگی به خصوص در مسائل خانواده و تعلیم و تربیت و روانشناسی، روانشناسی کودک مطرح است. اما متاسفانه بسیاری، از جمله آموزش و پرورش و دانشگاه­ها و دیگر مراکز مربوطه از آن غافل شده­اند!.
۱- علت خروج آدم و حوّا از باغ بهشتی
خداوند حضرت آدم­(ع) و حوا را خلق و در یک باغ بسیار خوبی آن­ها را جای داد. بعد به آن­ها فرمود:
«وَ كُلا مِنْها رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما» ، و هرچه ‌خواهید از این باغ، بخورید. اما ( و استثنائا) : «وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ» (بقره/۳۵) از این درخت، نخورید. پس ببینید اینجا بحث سر لقمه است. بخورید و نخورید مطرح است.
اما آدم و حوا از طرف شیطان وسوسه شده و از همان درختی که نهی شده خوردند. اثر این لقمه نابجا این شد که” خداوند فرمود: از این باغ بیرون بروید. ما هم که از نسل آن­ها هستیم، به تبع آن­ها از آن باغ بیرون شدیم. و به درد سر افتادیم. در صورتی که آنجا تکلیف هم نبود. توصیه و سفارشی از جانب خدا بود که حقش بود آن­ها توجه و عمل می­کردند. چون دنیا جای تکلیف است. مثل اینکه پدر یا مادر به انسان بگوید: مواظب باش سرما نخوری. به قول طلبه‌ها می‌گویند: امر مولوی نبوده بلکه امر ارشادی بوده است.
۲- رزق بندگان، از سوی خدا
همه، (کم فروش‌ها، اختلاس‌گرها و دزدها و..،) توجه داشته باشند که” خداوند به سگ‌های ولگرد و نهنگ در دریا و اقیانوس روزی می­رساند.
مثال: حیوان بزرگی است در دریا. غذا که می­خورد بعد می­آید روی آب و دهانش را باز می‌کند. پرنده‌ای است کوچک اما دو شاخک تیز روی سر دارد گرسنه که می‌شود داخل دهان او رفته و غذاهای اضافی که لای دندان­های این حیوان مانده را می­خورد. و اگر او هوس کند که آن پرنده را ببلعد، آن دو شاخک مانع می­شود.
یعنی؛ خداوند بزرگ و مهربان، رزق و روزی آین پرنده در هوا را لای دندان نهنگ در اقیانوس قرار داده است. قرآن می­فرماید: وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُها وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها كُلٌّ فِي كِتابٍ مُبِينٍ» (هود/۶)
و هيچ جنبنده‏اى در زمين نيست، مگر آنكه روزى او بر خداست و او قرارگاه دائمى و جايگاه موقّت او را مى‏داند. همه در كتاب آشكارى ثبت است.
و در آیه دیگر هم می­فرماید: «… نَحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ‏ مَعِيشَتَهُمْ…» (زخرف/۳۲) ، (ما معيشت آنان را در زندگى دنيا ميانشان تقسيم كرده‏ايم‏.). اما در چند آیه قرآن این جمله تکرار شده است: «…أَكَّالُونَ‏ لِلسُّحْت..‏» (مائده/۴۲) ، (که بعضی،) همواره مال حرام (رشوه و ربا) مى‏خورند.
۳- دقت در خوردنی­ها
در قرآن جمله «کلوا» ، بخورید و «لا تأکلوا» نخورید. تکرار شده است. یعنی در مسئله تغذیه در خوردن بعضی از موارد مجاز و آزاد و از بعضی هم نهی شده­ایم. مثلاً: در مورد خوردنی­های مجاز و حلال می­فرماید:
«كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلالًا طَيِّباً» غذای حلال و طیب بخورید. و در مورد شراب، قمار، ربا و سرقت و امثال آن می­فرماید: «وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ» همراه گام‌های شیطان نروید و او را اطاعت نکنید. یعنی: اگر کسی لقمه حرام بخورد در راه شیطان قرار می‌گیرد.
امیرالمؤمنین علی­(ع) هم می‌فرماید: «لَا تُدْخِلُوا بُطُونَكُمْ‏ لُعَقَ‏ الْحَرَام‏» نهج البلاغه خطبه ۱۵۱، ( لُعق: مقدار کم. مثلاً قاشق،) یعنی؛ از مقدار کم (از لقمه حرام،) هم پرهیز کنید.
مثال: زمانی که یک سوزن هم به توپ بزنیم، باد آن خالی و بازی لغو می‌شود.
۴- آثار غذا به اخلاق و رفتار
قرآن می­فرماید: «وَ الَّذِي خَبُثَ لا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِداً..» (اعراف/۵۸) از زمین خبیث ( بد و دارای فضولات،) تیغ می­روید. و از زمین خوب سبزه و درخت و میوه‌.
آثار لقمه حرام؛
الف): رزق و روزی انسان از حلال کم می‌شود. چون روایت داریم رزق هرکسی حلال اندازه‌گیری شده است. اگر دست به حرام بزند خدا سهم او را از حلال کم می‌کند.
ب) : عباداتش،( نه حج نه عمره نه نماز و نه…) قبول نمی­شود.
مثال: آب و یا چای و شربت را در ظرف آلوده و کثیفی ریخته و بخواهی از آن استفاده شود.!
ج): دعا مستجاب نمی‌شود. حدیث داریم، «من اراد أن یستجاب له فلیطیب » کسی که دوست دارد دعایش مستجاب شود، غذایش را طیب،(پاک و حلال،) کند.
د): انسان در خوار و ذلیل و در آخرت گرفتار عذاب می­شود. مثلاً: کسانی که اختلاس می‌کنند و در تلویزیون آنها را نشان می‌دهند، خودش خوار فراری و زندانی و اعدام و تمام فامیلش خجالت زده می­شوند.
ه): لقمه حرام سر چشمه همه گناهان است. امیرالمؤمنین علی­(ع) به کمیل فرمود:
«إِنَّ اللِّسَانَ يَنْزَحُ مِنَ‏ الْقَلْبِ‏ وَ الْقَلْبُ يَقُومُ بِالْغِذَاءِ فَانْظُرْ فِيمَا تُغَذِّي قَلْبَكَ وَ جِسْمَكَ» ای کمیل، زبانت هرچه می‌گوید بر اثر قلبت است. و چیزهایی که از قلبت صادر می‌شود، بخاطر غذایی است که می‌خوری.).
پس نوع غذا در روح اثر دارد و روح هم در بیان اثر دارد. همه به هم وصل است. حقیقتاً حال که روزی ما از جانب خداوند تضمین شده برای چه حرص بزنیم؟.
سؤال: اینکه بعضی می‌گویند: نظام اقتصادی که فاسد است دزد هم پیدا می‌شود، صحیح است؟.
جواب: نه، مواردی برای خاطر فقر است. که هم دولت و مردم مسئول هستند.
بعضی هم خلافکاری­های خود را توجیه و خوب جلوه می­دهند: «زُيِّنَ‏ لِلْمُسْرِفِينَ‏ ما كانُوا يَعْمَلُونَ» (یونس/۱۲) ، ( اين‏گونه براى اسرافكاران، عملكردشان زيبا جلوه مى‏كند.).
یعنی؛ اسراف کاریهایش برایش جلوه می­کند و زیبا می­بیند. در مهمانی به خانم می­گویی: زیاد غذا پخته­ای! اسراف می­شود. می‌گوید: باید آبروداری کرد.
یا در مراسم و سالن­هایی با کفش روی فرش می‌روند. خانه خودمان هم باشد چنین کاری می­کنیم؟.
۵- انواع رزق مادی و معنوی
رزق فقط خوراک و پوشاک و مسکن نیست. هر چه انسان از آن بهره عقلایی، خدایی و دینی، روحی و معنوی هم می­برد، رزق است. لذا در دعا داریم: «اللهم ارزقنی قلباً خاشعا» خدایا! به من دلی نرم و: « لساناً ذاکرا» و لسانی ذاکر(وبه یاد خودت،) و «علماً نافعا» علمی مفید عطا فرما. و: «اللهم ارزقنی حج بیتک الحرام» خدایا! حج را روزیم فرما. آبرو ، علم و تقوا هم رزق است. و رازق ما خدای حکیم است. او روزی بچه در شکم مادر را هم روزی می­دهد.
ما دو رقم روزی داریم؛
الف): یک رقم که ما باید سراغش برویم. قرآن می­فرماید: «فَامْشُوا فِي مَناكِبِها وَ كُلُوا مِنْ رِزْقِهِ وَ إِلَيْهِ النُّشُورُ» (ملک/۱۵) ، ( زمين را براى شما رام قرار داديم، پس از پشت آن بالا رويد و از رزق آن بخوريد.).
ب) : یک رزق هم نیاز به تلاش ما ندارد. مثل قلب، کلیه، کبد و ریه و… به عنایت و لطف خداوند کار می‌کنند. استعداد و حافظه و ابتکار رزق ما است. حافظه رزق است.
۶- عمل صالح، در گرو لقمه‌ی حلال
قرآن می­فرماید: «…كُلُوا مِنَ‏ الطَّيِّباتِ‏ وَ اعْمَلُوا صالِحاً..» (مؤمنون/۵۱) ،( از نعمت‏هاى پاكيزه‏اى كه به شما روزى داده‏ايم بخوريد و عمل صالح به جاى آوريد. ).
و در جای دیگر می­فرماید: «کلوا و لا تَطْغَوْا» (طه/۸۱) بخورید. اما طغیان نکنید. و: «کلوا و لا تسرفوا» بخورید و اسراف نکنید.
مال حرام روز قیامت جلوی چشم انسان مجسم می‌شود؛« …وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً…» (کهف/۴۹) ، ( و آنچه انجام داده‏اند (مقابل خود) حاضر مى‏يابند.).
خدایا رزق ما را حلال قرار بده و همه ما را از انواع حرامخواری ها حفظ بفرما.
«والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»

 

   سئوالات مسابقه :
۱- فرمان خداوند به آدم و حوّا در باغ بهشتی چه بود؟
۱) خوردن از انواع نعمت‌ها
۲) نخوردن از میوه‌ای خاص
۳) هر دو مورد
۲- آیه ۳۲ سوره زخرف به چه امری تأکید دارد؟
۱) تقسیم رزق مردم
۲) تقسیم حلال و حرام
۳) تلاش برای کسب رزق
۳- آیه ۴۲ سوره مائده به کدام ویژگی دوزخیان اشاره دارد؟
۱) ترک نماز
۲) حرام‌خواری
۳) شراب‌خواری
۴- بر اساس روایات، لقمه حرام چه اثری در زندگی انسان دارد؟
۱) عدم استجابت دعا
۲) عدم پذیرش اعمال
۳) هر دو مورد
۵- در قرآن، پاداش بهشت برای چه کسانی تضمین شده است؟
۱) انجام عمل صالح در دنیا
۲) آوردن عمل صالح به آخرت
۳) ترک گناه در دنیا
4 نظرات
  1. زهراحکیمی می گوید

    سلام.حلال بودن درآمدخوب هست البته خوب بود.برای گذشته ودیروز نه برای امروز ما جوانان که در جامعه ایی زندگی میکنیم که وقتی پول داشته باشی حرف حرفه خودت هست
    هرکسی که به جایی رسیده است بانون حلال به جایی نرسیده و کسی هم نخواهدرسیدهمه ی آنهایی که می شناسیم بخاطرصداقتشان و حلال خوربودنشان الان پول یک اجاره یاخریدخانه راهم ندارن🙏
    با عرض پوزش قصد توهین به هیچ قشری ازجامعه رو نداشتم فقط نظرموگفتم

    1. مدیریت می گوید

      سلام . ممنون از اظهار نظرتون سلامت و در پناه قرآن باشید این نظر شما خلاف قرآن و احادیث است که استاد قرائتی در بحثش به آن پرداخته پس نمی تواند درست باشد . چون بر خلاف عقل و منطق است

  2. سلیمی می گوید

    با سلام .جواب سوالات را از کدام قسمت مشاهده کنیم؟

    1. مدیریت می گوید

      سلام . جواب سئوالات را آخر هر هفته در کانالهای اجتماعی موسسه مثل ایتا و سروش می ذاریم .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.