موضوع : نقش لقمهی حلال و حرام در زندگی (۱)
تاريخ پخش: ۹۹/۰۸/۲۲
عناوین :
علت خروج آدم و حوّا از باغ بهشتی
رزق بندگان، از سوی خدا
دقت در خوردنیها
آثار غذا به اخلاق و رفتار
انواع رزق مادی و معنوی
عمل صالح، در گرو لقمهی حلال
بسم الله الرحمن الرحیم
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی
موضوع: آثار لقمه حلال و حرام(۱)
این لقمه حلال و حرام بحثی است که در بسیاری از امور زندگی به خصوص در مسائل خانواده و تعلیم و تربیت و روانشناسی، روانشناسی کودک مطرح است. اما متاسفانه بسیاری، از جمله آموزش و پرورش و دانشگاهها و دیگر مراکز مربوطه از آن غافل شدهاند!.
۱- علت خروج آدم و حوّا از باغ بهشتی
خداوند حضرت آدم(ع) و حوا را خلق و در یک باغ بسیار خوبی آنها را جای داد. بعد به آنها فرمود:
«وَ كُلا مِنْها رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما» ، و هرچه خواهید از این باغ، بخورید. اما ( و استثنائا) : «وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ» (بقره/۳۵) از این درخت، نخورید. پس ببینید اینجا بحث سر لقمه است. بخورید و نخورید مطرح است.
اما آدم و حوا از طرف شیطان وسوسه شده و از همان درختی که نهی شده خوردند. اثر این لقمه نابجا این شد که” خداوند فرمود: از این باغ بیرون بروید. ما هم که از نسل آنها هستیم، به تبع آنها از آن باغ بیرون شدیم. و به درد سر افتادیم. در صورتی که آنجا تکلیف هم نبود. توصیه و سفارشی از جانب خدا بود که حقش بود آنها توجه و عمل میکردند. چون دنیا جای تکلیف است. مثل اینکه پدر یا مادر به انسان بگوید: مواظب باش سرما نخوری. به قول طلبهها میگویند: امر مولوی نبوده بلکه امر ارشادی بوده است.
۲- رزق بندگان، از سوی خدا
همه، (کم فروشها، اختلاسگرها و دزدها و..،) توجه داشته باشند که” خداوند به سگهای ولگرد و نهنگ در دریا و اقیانوس روزی میرساند.
مثال: حیوان بزرگی است در دریا. غذا که میخورد بعد میآید روی آب و دهانش را باز میکند. پرندهای است کوچک اما دو شاخک تیز روی سر دارد گرسنه که میشود داخل دهان او رفته و غذاهای اضافی که لای دندانهای این حیوان مانده را میخورد. و اگر او هوس کند که آن پرنده را ببلعد، آن دو شاخک مانع میشود.
یعنی؛ خداوند بزرگ و مهربان، رزق و روزی آین پرنده در هوا را لای دندان نهنگ در اقیانوس قرار داده است. قرآن میفرماید: وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُها وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها كُلٌّ فِي كِتابٍ مُبِينٍ» (هود/۶)
و هيچ جنبندهاى در زمين نيست، مگر آنكه روزى او بر خداست و او قرارگاه دائمى و جايگاه موقّت او را مىداند. همه در كتاب آشكارى ثبت است.
و در آیه دیگر هم میفرماید: «… نَحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ…» (زخرف/۳۲) ، (ما معيشت آنان را در زندگى دنيا ميانشان تقسيم كردهايم.). اما در چند آیه قرآن این جمله تکرار شده است: «…أَكَّالُونَ لِلسُّحْت..» (مائده/۴۲) ، (که بعضی،) همواره مال حرام (رشوه و ربا) مىخورند.
۳- دقت در خوردنیها
در قرآن جمله «کلوا» ، بخورید و «لا تأکلوا» نخورید. تکرار شده است. یعنی در مسئله تغذیه در خوردن بعضی از موارد مجاز و آزاد و از بعضی هم نهی شدهایم. مثلاً: در مورد خوردنیهای مجاز و حلال میفرماید:
«كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلالًا طَيِّباً» غذای حلال و طیب بخورید. و در مورد شراب، قمار، ربا و سرقت و امثال آن میفرماید: «وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ» همراه گامهای شیطان نروید و او را اطاعت نکنید. یعنی: اگر کسی لقمه حرام بخورد در راه شیطان قرار میگیرد.
امیرالمؤمنین علی(ع) هم میفرماید: «لَا تُدْخِلُوا بُطُونَكُمْ لُعَقَ الْحَرَام» نهج البلاغه خطبه ۱۵۱، ( لُعق: مقدار کم. مثلاً قاشق،) یعنی؛ از مقدار کم (از لقمه حرام،) هم پرهیز کنید.
مثال: زمانی که یک سوزن هم به توپ بزنیم، باد آن خالی و بازی لغو میشود.
۴- آثار غذا به اخلاق و رفتار
قرآن میفرماید: «وَ الَّذِي خَبُثَ لا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِداً..» (اعراف/۵۸) از زمین خبیث ( بد و دارای فضولات،) تیغ میروید. و از زمین خوب سبزه و درخت و میوه.
آثار لقمه حرام؛
الف): رزق و روزی انسان از حلال کم میشود. چون روایت داریم رزق هرکسی حلال اندازهگیری شده است. اگر دست به حرام بزند خدا سهم او را از حلال کم میکند.
ب) : عباداتش،( نه حج نه عمره نه نماز و نه…) قبول نمیشود.
مثال: آب و یا چای و شربت را در ظرف آلوده و کثیفی ریخته و بخواهی از آن استفاده شود.!
ج): دعا مستجاب نمیشود. حدیث داریم، «من اراد أن یستجاب له فلیطیب » کسی که دوست دارد دعایش مستجاب شود، غذایش را طیب،(پاک و حلال،) کند.
د): انسان در خوار و ذلیل و در آخرت گرفتار عذاب میشود. مثلاً: کسانی که اختلاس میکنند و در تلویزیون آنها را نشان میدهند، خودش خوار فراری و زندانی و اعدام و تمام فامیلش خجالت زده میشوند.
ه): لقمه حرام سر چشمه همه گناهان است. امیرالمؤمنین علی(ع) به کمیل فرمود:
«إِنَّ اللِّسَانَ يَنْزَحُ مِنَ الْقَلْبِ وَ الْقَلْبُ يَقُومُ بِالْغِذَاءِ فَانْظُرْ فِيمَا تُغَذِّي قَلْبَكَ وَ جِسْمَكَ» ای کمیل، زبانت هرچه میگوید بر اثر قلبت است. و چیزهایی که از قلبت صادر میشود، بخاطر غذایی است که میخوری.).
پس نوع غذا در روح اثر دارد و روح هم در بیان اثر دارد. همه به هم وصل است. حقیقتاً حال که روزی ما از جانب خداوند تضمین شده برای چه حرص بزنیم؟.
سؤال: اینکه بعضی میگویند: نظام اقتصادی که فاسد است دزد هم پیدا میشود، صحیح است؟.
جواب: نه، مواردی برای خاطر فقر است. که هم دولت و مردم مسئول هستند.
بعضی هم خلافکاریهای خود را توجیه و خوب جلوه میدهند: «زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ» (یونس/۱۲) ، ( اينگونه براى اسرافكاران، عملكردشان زيبا جلوه مىكند.).
یعنی؛ اسراف کاریهایش برایش جلوه میکند و زیبا میبیند. در مهمانی به خانم میگویی: زیاد غذا پختهای! اسراف میشود. میگوید: باید آبروداری کرد.
یا در مراسم و سالنهایی با کفش روی فرش میروند. خانه خودمان هم باشد چنین کاری میکنیم؟.
۵- انواع رزق مادی و معنوی
رزق فقط خوراک و پوشاک و مسکن نیست. هر چه انسان از آن بهره عقلایی، خدایی و دینی، روحی و معنوی هم میبرد، رزق است. لذا در دعا داریم: «اللهم ارزقنی قلباً خاشعا» خدایا! به من دلی نرم و: « لساناً ذاکرا» و لسانی ذاکر(وبه یاد خودت،) و «علماً نافعا» علمی مفید عطا فرما. و: «اللهم ارزقنی حج بیتک الحرام» خدایا! حج را روزیم فرما. آبرو ، علم و تقوا هم رزق است. و رازق ما خدای حکیم است. او روزی بچه در شکم مادر را هم روزی میدهد.
ما دو رقم روزی داریم؛
الف): یک رقم که ما باید سراغش برویم. قرآن میفرماید: «فَامْشُوا فِي مَناكِبِها وَ كُلُوا مِنْ رِزْقِهِ وَ إِلَيْهِ النُّشُورُ» (ملک/۱۵) ، ( زمين را براى شما رام قرار داديم، پس از پشت آن بالا رويد و از رزق آن بخوريد.).
ب) : یک رزق هم نیاز به تلاش ما ندارد. مثل قلب، کلیه، کبد و ریه و… به عنایت و لطف خداوند کار میکنند. استعداد و حافظه و ابتکار رزق ما است. حافظه رزق است.
۶- عمل صالح، در گرو لقمهی حلال
قرآن میفرماید: «…كُلُوا مِنَ الطَّيِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً..» (مؤمنون/۵۱) ،( از نعمتهاى پاكيزهاى كه به شما روزى دادهايم بخوريد و عمل صالح به جاى آوريد. ).
و در جای دیگر میفرماید: «کلوا و لا تَطْغَوْا» (طه/۸۱) بخورید. اما طغیان نکنید. و: «کلوا و لا تسرفوا» بخورید و اسراف نکنید.
مال حرام روز قیامت جلوی چشم انسان مجسم میشود؛« …وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً…» (کهف/۴۹) ، ( و آنچه انجام دادهاند (مقابل خود) حاضر مىيابند.).
خدایا رزق ما را حلال قرار بده و همه ما را از انواع حرامخواری ها حفظ بفرما.
«والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»
سلام.حلال بودن درآمدخوب هست البته خوب بود.برای گذشته ودیروز نه برای امروز ما جوانان که در جامعه ایی زندگی میکنیم که وقتی پول داشته باشی حرف حرفه خودت هست
هرکسی که به جایی رسیده است بانون حلال به جایی نرسیده و کسی هم نخواهدرسیدهمه ی آنهایی که می شناسیم بخاطرصداقتشان و حلال خوربودنشان الان پول یک اجاره یاخریدخانه راهم ندارن🙏
با عرض پوزش قصد توهین به هیچ قشری ازجامعه رو نداشتم فقط نظرموگفتم
سلام . ممنون از اظهار نظرتون سلامت و در پناه قرآن باشید این نظر شما خلاف قرآن و احادیث است که استاد قرائتی در بحثش به آن پرداخته پس نمی تواند درست باشد . چون بر خلاف عقل و منطق است
با سلام .جواب سوالات را از کدام قسمت مشاهده کنیم؟
سلام . جواب سئوالات را آخر هر هفته در کانالهای اجتماعی موسسه مثل ایتا و سروش می ذاریم .