درسهایی از قرآن

توصیه اسلام به فرزندآوری

موضوع: توصیه اسلام به فرزندآوری     تاريخ پخش: ۹۹/۱۰/۲۵
 

 متن خلاصه شده 

 

عناوین:

نقش فرزندآوری
جمعیت و افزایش قدرت
جمعیت وامداد الهی
ترک فرزندآوری و سوء ظن به خدا
فرزند و باقیات الصالحات
 
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین بعدد ما أحاط به علمه، الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی
 
۱- نقش فرزندآوری
سؤال: این فرزند آوری بستر چه کارهایی می­شود؟.
جواب: بستر امید، تقویت روحیه زندگیِ اجتماعی، کار و تلاش، زیاد شدنِ انگیزه، پر کردن ایام فراغت، مشغول شدن به گفتگو، نظارت، تعلیم و تربیت و بستر نظارت و رعایتِ و انجام اصول مدیریت در نظارت است.
اما متأسفانه بعضی، به بهانه­های مختلف مثلِ گرانی از زود ازدواج کردن و بعد از آن از فرزندآوری فراری هستند.
سؤال: با روایاتی مثلِ «قِلَّةُ الْعِيَالِ‏ أَحَدُ الْيَسَارَيْن‏» ، ( کم فرزندی کارِ انسان را آسان می­کند.) . چکار کنیم؟.
جواب: بله آسان بودنش طبیعی است. اما دلیل بر منطقی و خوب بودنِ آن نیست.
مثال: شلغمِ پخته استخوان ندارد و خوردنش آسان­تر است. اما ماهی استخوان دارد و خوردنش سخت است. کسی سفارش نمی­­کند که چون خوردن شلغم آسان است پس ماهی نخورید.
و مطرح کردن سؤال آسان استاد برای محصلین و دانش آموزان، دلیل بر خوب بودنِ آن نیست. گرچه آسان است.
سفارش­های زیاد اسلام و اهلبیت (ع) برای ازدواج، مثل اینکه داریم؛ «فَإِنَ‏ التَّزْوِيجَ‏ سُنَّةُ رَسُولِ اللَّه‏» ، ( ازدواج سنت و روش پیامبر (ص) است.). تشوق و ترغیب برای تولید و زیاد شدنِ نسل است. و جلوگیری از فرزندآوری نکوهش و سرزنش شده است. حتی فرزند به عنوان ذخیره قیامت، مطرح شده است.
 
 
۲- جمعیت و افزایش قدرت
قرآن می­فرماید: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ‏ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ» (انفال/۶۰) ، و براى (آمادگى مقابله با) دشمنان، هرچه مى‏توانيد از نيرو و از اسبان سوارى فراهم كنيد تا دشمن خدا و دشمن خودتان و نيز (دشمنانى) غير از اينان را كه شما آنان را نمى‏شناسيد، ولى خداوند آنها را مى‏شناسد، به وسيله آن بترسانيد.).
یعنی؛ جمعیّت، قدرت بازدارنده از توطئه دشمنان است. مثلاً: اگر امام خمینی(ره) با جمعیتِ کمی پشتیبانی می­شد، انقلاب پیروز می‌شد؟. و از طرفی امیرالمؤمنین علی­(ع) به چه دلیل سال­ها خانه نشین شد. جز اینکه مردم همراهی نکردند.
آیات قرآن نشانگر آن است که همسر، فرزند، نوه و نسل، نعمت الهی است؛
« … جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً وَ مِنَ الْأَنْعامِ أَزْواجاً يَذْرَؤُكُمْ فِيهِ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ « شوری، ۱۱»
( براى شما از خودتان همسرانى قرار داد و از چهار پايان نيز جفت‏هايى، به اين وسيله شما را كثير مى‏كند. او را هيچ مانندى نيست و او شنوا و بيناست.).
در روایت آمده است که؛ «من‏ سعادة الرجل‏ ان‏ يكون له ولد يستعين بهم» (فروع كافى، ج ۶، ص ۲) ، ( از سعادت و خوشبختیِ انسان آن است که فرزندی کمکار داشته باشد.
البته! مسئله و مشکلاتی مثلِ اشتغال، از سوء مدیریّت ما است.
۳- جمعیت وامداد الهی
و از طرفی هم فرار از فرزند آوری، باطل‌گرایی و کفران نعمت الهی است. قرآن می­فرماید: فرزندآوری را وسیله جلب امداد الهی است؛ «وَ يُمْدِدْكُمْ‏ بِأَمْوالٍ‏ وَ بَنِينَ» (نوح/۱۲) ، (و شما را با اموال و فرزندان يارى مى‏كند.).
در روایات، فرزند، به عنوان « عَضُد» یعنی؛ بازو. مطرح شده است. بازو، کمک انسان است و هرچه بازو زیادتر باشد، کمک زیادتر می­شود. امروزه که افرادی از فرزند آوری فراری هستند، چون فرزند تنها شکم و وسیله خرج و هزینه کردن شده­اند.
مثلاً: هفت بازو (فرزند) یا هفت شکم. مشابه آنکه فرموده­اند: منزل انسان از هر طرف تا چهل خانه همسایه محسوب شده و به گردن هم حق دارند. تا آنجا که؛ اگر کسی سیر بخوابد و حال آنکه همسایه­اش گرسنه بخوابد و او اطلع داشته و کمک نکند، اهل دوزخ است. پس فلسفه همسایگی، تعاون و کمک و دلسوزی نسبت به یکدیگر است.
 
 
۴- ترک فرزندآوری و سوء ظن به خدا
حدیث داریم؛ کسانی که از فرزند­آوری، فراری هستند مشکل ایمانی دارند. معنایش آن است که: خدایا! اگر من یکی باشم روزیِ مرا می‌رسانی. اما اگر دو تا شدیم، روزی نمی­رسد.
قرآن می‌فرماید: «قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ‏ قَتَلُوا أَوْلادَهُمْ سَفَهاً» (انعام/۱۴۰) ، ( به يقين زيان كردند ، ( و خسارت کردند،) كسانى كه فرزندان خود را سفيهانه و از روى جهل كشتند.). و یا سقط جنین کردند. به خیال باطل آنکه روزیِ آن­ها نمی­رسد.
چرا در زمان جاهلیّت فرزندان خود را می­کشتند؟. می­فرماید: « ً وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ مِنْ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَ إِيَّاهُمْ..» ، «انعام/۱۵۱» ، ( و فرزندانتان را از ترس تنگدستى نكشيد.).
‏قرآن، در آیه­ای دیگر، می­فرماید: «الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ‏ الْفَقْرَ» ، ( شیطان به شما وعده فقر و تنگدستی می­دهد.).
حدیث داریم؛ «اطْلُبِ‏ الْوَلَدَ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَرْزُقُهُمْ » ، ( فرزندآوری داشته باشید، خداوند آن­ها را روزی می­دهد.) . از خرجیِ آن­ها نترسید که آینده چه می‌شود؟.
زن‌های نازا، هم مأیوس نباشند. زن حضرت زکریا­(ع) هم نازا بوده است؛ «وَ امْرَأَتِي عاقِرٌ» ، (آل‌عمران/۴۰) . اما به لطف و قدرت خداوند، صاحب فرزند شد.
 
۵- فرزند و باقیات الصالحات
پیامبر اکرم­(ص) می­فرماید؛ «بيت‏ لا صبيان فيه لا بركة فيه» ، ( نهج­الفصاحة/ حدیث ۱۰۹۶) ، ( خانه­ای که بچه ندارد، برکت ندارد.) . و : «سَعِدَ امْرُؤٌ لَمْ يَمُتْ حَتّى‏ يَرى‏ خَلَفاً مِنْ‏ نَفْسِهِ‏» ، ( سعادتمند کسی است که هنوز از دنیا نرفته، نوه‌هایش را ببیند.). امام سجاد(ع) زمانی که فرزند­ دار می‌شد، نمی‌پرسید دختر یا پسر است.
پیامبر اکرم (ص) فرموده: «اکثر الولد اکابر بکم الامم» ، ( بچه‌دار شوید تا من افتخار کنم بر زیاد بودنِ امت خودم.).
و یا می­فرماید: «تَزَوَّجُوا السَّوْدَاءَ الْوَلُودَ الْوَدُودَ وَ لَا تَزَوَّجُوا الْحَسْنَاءَ الْجَمِيلَةَ الْعَاقِر» ، ( با زنِ سیاهی که بچه‌دار شود ازدواج کنید و لی با زنِ زیبایی که بچه دار نمی­شود، ازدواج نکنید.).
خداوند در باره فرزند دار شدن پیامبرِ اکرم (ص) ( حضرت زهرا ص) فرمود: «إِنَّا أَعْطَيْناكَ‏ الْكَوْثَرَ» (کوثر/۱) ، ( ما به تو ( کوثر،) خیر کثر، ( فاطمه را،) دادیم. این در حالی است که: دشمنان، می­گفتند: که او « اَبتر» ، نسلش از فرزند، قطع است.).
امام سجاد (ع) در دعا از خداوند می­خواهد: «أَصْلِحْ‏ لِي‏ فِي‏ ذُرِّيَّتِي» ، ( بچه‌هایم صالح باشند.). «وَ اجْعَلْهُمْ أَبْرَاراً أَتْقِيَاءَ» ، ( آن­ها را با تقوا و «بُصَرَاءَ» ، اهل بصیرت، «سَامِعِينَ» گوش بده به حرف حق، «مُطِيعِينَ» مطیع خدا و «وَ لِأَوْلِيَائِكَ مُحِبِّينَ» محبّ و علاقه‌مند به اولیائ و «وَ لِجَمِيعِ أَعْدَائِكَ مُعَانِدِينَ وَ مُبْغِضِينَ،» و دشمن و خشمناک دشمنان خدا قرار بده.
                                                                                                  «والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»
 
سوالات مسابقه :
 
۱- در آیه ۷۲ سوره نحل به کدام نعمت الهی اشاره شده است؟
۱) همسر
۲) فرزند
۳) همسر، فرزند، نوه
 
۲– در آیه ۱۲ سوره نوح، به کدام یک از امدادهای الهی اشاره شده است؟
۱) نزول فرشتگان
۲) تولد فرزندان
۳) نزول صبر و آرامش
 
۳- در آیه ۱۴۰ سوره انعام، برای سقط جنین چه تعبیری آمده است؟
۱) خسارت
۲) سفاهت
۳) هر دو مورد
 
۴– قرآن در آیه ۶۰ سوره انفال به چه امری اشاره کرده است؟
۱) ترس دشمنان از مسلمانان
۲) ترس مسلمانان از دشمنان
۳) ترس مسلمانان از خدا
 
۵- قرآن به کدام یک از عوامل سقط جنین اشاره کرده است؟
۱) ترس از فقر و گرسنگی
۲) ترس از بیماری جنین
۳) فرار والدین از مسئولیت
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.