درسهایی از قرآن

موضوع: زیارت جامعه، میراث امام هادی علیه‌السلام  تاریخ پخش : ۹۸/۰۵/۲۴

موضوع: زیارت جامعه، میراث امام هادی علیه‌السلام

 تاریخ پخش : ۹۸/۰۵/۲۴

عناوين:

۱- رهبری معصوم، نیاز امروز جامعه بشری

۲- مستندات قرآنی و روایی زیارت جامعه و دیگر ادعیه

۳- امامت، انتصاب خدا، نه انتخاب مردم

۴- لزوم مراقبت و نظارت بر مسئولان

۵- جایگاه مصحف فاطمه سلام‌الله‌علیها در نزد امامان

۶- انقلاب اسلامی ایران، نمونه غلبه مستضعفین بر مستکبران

۷- مهدویت، از محورهای وحدت شیعه و اهل سنت

 

 

 

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین بعدد ما أحاط به علمه، الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی

بینندگان بحث را شب تولد امام هادی می‌شنوید. چند جمله‌ای از سخنان و بیانات ایشان سر سفره ایشان باشیم. دو تا زیارت بسیار مفصل از امام هادی نقل شده یکی زیارت جامعه کبیره است که دوازده صفحه مفاتیح است و یکی زیارت امیرالمؤمنین در روز عید غدیر است. حضرت علی(ع) عید غدیر یک زیارت دارد، زیارت غدیریه که بیست صفحه است. دوازده صفحه و بیست صفحه، این زیارتنامه‌ها معرفی امام است. الآن مشکل دنیا امامت است. دنیا در انرژی هسته‌ای و مترو و هواپیما و فرودگاه و پیشرفت‌های تکنولوژی و صنعتی و نظامی و این پیشرفت‌ها هست، الآن دنیا این است که آمریکا، بدبختی‌اش این است که این رئیس جمهورش است. هر لحظه یک حرفی می‌زند و هر لحظه یک اخلاقی از خودش نشان می‌دهد.

۱- رهبری معصوم، نیاز امروز جامعه بشری

مشکل ما مشکل رهبری است در دنیا و ما باید خدا را شکر کنیم. روی کره زمین هرجا رهبر هست فاسق است جز در جمهوری اسلامی، رهبرش امام بود و الآن هم مقام معظم رهبری هستند. این مسأله مهم است که مدیر چه کسی باشد. قرآن یک آیه دارد می‌گوید: اگر مدیریت درست باشد، همه چیز درست می‌شود. تمام بدبختی‌ها سر این است که مدیرها بعضی‌هایشان نالایق هستند. در قرآن یک سوره داریم به نام سوره‌ی ابراهیم، متأسفانه چشم ما… سوره ابراهیم را برای من پیدا کنید. ببخشید…

می‌گوید: همه چیز به تو دادم، آسمان، زمین، نور، خورشید، ماه، هوا، رودخانه، باران، میوه‌های مختلف، کشتی‌رانی، هی می‌گوید: «سَخَّر، سَخَّر، سَخَّر لکم» همه چیز را در اختیار شما قرار دادم. پس می‌گوییم: گیر کجاست؟ می‌گوید: گیر این است. «خلق السماوات و الارض» آسمان و زمین، «ماء» باران، «اخرج به من الثمرات» انواع میوه‌ها، «سَخَّرَ لَكُمُ‏ الْفُلْك‏» (ابراهیم/۳۲) کشتی، «وَ سَخَّرَ لَكُمُ‏ الْأَنْهارَ» (ابراهیم/۳۲) «وَ سَخَّرَ لَكُمُ‏ الشَّمْسَ وَ الْقَمَر» (ابراهیم/۳۳) خورشید و ماه، «وَ سَخَّرَ لَكُمُ‏ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ» (ابراهیم/۳۳) روز و شب، «وَ آتاكُمْ مِنْ‏ كُلِ‏ ما سَأَلْتُمُوهُ» (ابراهیم/۳۴) هرچه خواستی به تو دادم، «وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لا تُحْصُوها» نعمت‌های خدا را نمی‌توانید بشمارید. می‌گوییم: خوب خدایا تو که همه چیز به ما دادی پس گیر کجاست؟ می‌گوید: مدیریت. «إِنَّ الْإِنْسانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ» (ابراهیم/۳۴) خدا رحمت کند شهید آیت الله صدر را، این آیه را در اقتصاد می‌آورد و می‌گوید: این آیه می‌خواهد بگوید: همه چیز هست و مدیریت نیست. یک امام پیدا شد و مردم جاوید شاه را به مردم مرگ بر شاه تبدیل کرد. کشور ترسو را به کشور شجاع تبدیل کرد. یک مدیریت است، بچه‌های فلسطین با سنگ دفاع می‌کردند حالا با موشک دفاع می‌کنند. این مدیریت عوض شد. امام یعنی مدیر جامعه، دنیا هم در همین مانده است.

 

۲- مستندات قرآنی و روایی زیارت جامعه و دیگر ادعیه

امام را چه کسی باید تعیین کند؟ امام کیست؟ در زیارت جامعه، چون شب تولد امام هادی هست، از زیارت جامعه برای شما بگویم. امام هادی(ع) می‌فرماید: امام این است. تقریباً اکثر کلمات از قرآن است و لذا لازم نیست بگوییم: زیارت جامعه سندش چیست؟ خیلی وقت‌ها ما بی‌خود دنبال سند می‌گردیم. می‌گویند: آقا جمکران سند دارند یا نه؟ سند می‌خواهد چه کند. یک قطعه زمین کنار قم است، مردم درونش می‌روند و یاد امام زمان می‌افتند. سند نیاز ندارد. این چرم است، چرم را می‌بری و کفش می‌کنی، ارزش ندارد و هیچکس کفشش را نمی‌بوسد. همین چرم جلد قرآن که شد می‌بوسند. چرم، چرم است ولی وقتی جلد قرآن شد حسابش جداست. ما خیلی چیزها سند نمی‌خواهد. عبارت قرآن است، دعای سمات را من نگاه کردم، همین زیارت که از امام هادی نقل شده، زیارت غدیر، اگر اشتباه نکنم با کم و زیادش پنجاه آیه قرآن است و ایشان فقط یک سلام، یعنی یک السلام علیک گفته و باز قرآن خوانده است. السلام علیک قرآن خوانده است. خیلی از مناجات‌های ما قرآن است، فقط «اللهم انی» گفته است. «اللهم انی» را برداری همه قرآن می‌شود. «اللهم انی» به تو پناه می‌برم، «اسئلک الامان» خدایا من امان می‌خواهم. «یوم..» یوم چی… باقی‌اش «یوم یوم یوم…» روزی که ظالم عذرخواهی می‌کند ولی عذرخواهی او به درد نمی‌خورد. «اسئلک الامان» روزی که پدر و پسر از هم فرار می‌کنند. «اسئلک الامان» یعنی کلمه‌ی «اللهم انی اسئلک الامان» را گفته و باقی‌اش را قرآن خوانده است. یعنی مالامال از قرآن است. بنابراین زیارت جامعه را من دیروز نگاه کردم، از دویست آیه قرآن برخاسته است. سند نیاز ندارد، جمکران سند… آقا چرم است ولی وقتی جلد قرآن شد، سند نیاز ندارد. شما کفشت چرم است ولی هیچوقت نمی‌بوسی ولی جلد قرآن را می‌بوسی.

سلام بر شما، شما اهل‌بیت نبوت هستید. جایگاه رسالت دارید، فرشته‌ها با شما آمد و رفت دارند. معدن رحمت و خزینه‌ی علم و آخرین درجه‌ی حلم دارید. ریشه‌ی کرامت در شماست و رهبر امت‌ها شما هستید، ولی نعمت شما هستید. همینطور می‌گوید، سیاست مردم، «وساسة العباد» امام سیاستمدار است. سیاست مردم را باید شما تنظیم کنید. درگاه ایمان هستید، امین رحمان هستید، نسل پیغمبر هستید، منتخب خدا هستید. چراغ هدایت هستید. پرچم تقوا هستید. مفصل، زیارت جامعه بسیار زیارت خوبی است، یا عربی را بخواند و یا فارسی را بخوانید. این از امام هادی و یادگارهای امام هادی است.

۳- امامت، انتصاب خدا، نه انتخاب مردم

سه امام در بچگی امام شدند. امام جواد، امام هادی، امام زمان، امام شدن بچه طوری نیست. قرآن یک آیه دارد، می‌گوید: حضرت عیسی در گهواره بود، مردم به مریم بدبین شدند، مریم تو شوهر نکردی، بچه کجا بود؟ مادر تو خوب بود. «وَ ما كانَتْ أُمُّكِ بَغِيًّا» (مریم/۲۸)  «ما كانَ أَبُوكِ امْرَأَ سَوْءٍ» پدرت هم آدم خوبی بود، بابا خوب، مادر خوب، این بچه نسبت زنا به مریم دادند. نعوذ بالله، مریم به بچه‌اش اشاره کرد. بچه در گهواره بود، حضرت عیسی به زبان درآمد و گفت: «إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتانِيَ‏ الْكِتابَ‏» (مریم/۳۰) من بنده خدا هستم و به پیغمبری رسیدم. خدا خواسته باشد بدهد، می‌دهد. گاهی یک رادیو کوچک اندازه یک آدامس، موج آمریکا را می‌گیرد. گاهی یک رادیو اندازه یک بُشکه موج تهران را هم نمی‌گیرد. اینها کیلویی نیست که بگوییم: امام چند کیلو است. بچه و بزرگ ندارد.

شما یک فلش کامپیوتر اندازه‌ی یک پسته، از پسته سبک‌تر است چون پسته درونش پر است، فلش‌های کامپیوتر تو خالی است. یک فلش کامپیوتر را به کامپیوتر وصل می‌کنی، صد کتاب از آن کامپیوتر وارد این کامپیوتر می‌شود. یعنی بشر توانست چیزی درست کند که علوم از آهن به آهن منتقل شود. این کامپیوتر آهن بود و این کامپیوتر هم آهن است. فلش جا به جا که می‌شود اطلاعات از آن به اینجا واریز می‌شود. اگر انسان توانست علم را از آهن به آهن منتقل کند، خود انسان نمی‌تواند علم را به امام مهدی و امام زمان و به امام هادی منتقل کند. مشکلی ندارد.

چه دارم می‌گویم؟ بعضی چیزها سند نیاز ندارد. به یکی از علمایی که یکوقتی استاد امام بود، امام نزد او درس خوانده بود. کفایه، گفتند: آقا این آقا علی عباس سند دارد؟ آقا علی عباس یک امامزاده نزدیک نطنز است، بادرود. گفت: ببینید سندش ممکن است در کتاب‌ها پیدا نشود، اما این امامزاده هرکس هست یک صحن چند هزار متری دارد و روزی چند هزار نفر گرسنه را سیر می‌کند، آنجا نماز جماعت هم می‌شود، سؤال مذهبی هم داده می‌شود، آنجا یک تفریح‌گاه مذهبی هم برای مردم هست، پس نماز و زیارت و تفریح‌گاه و اطعام و سور دادن و عزاداری است. این سند می‌خواهد چه؟ آقا این امامزاده سند دارد؟ دارد یا ندارد؟ بالآخره امامزاده، یکوقت من یک امامزاده رفتم دیدم عجب مشتری‌های بدحجابی دارد. گفتم: اگر مشتری‌های بدحجابی دارد. به متولی گفتم، گفت: بله، مشتری‌های این امامزاده این هستند، نمی‌گویم کجای تهران است. چه کار داریم بگوییم کجاست ولی دیدم خیلی بدحجاب بیرون می‌آیند. گفتند: سند، گفتم: سند نیاز ندارد. البته این سند داشت، گفتم: اصلاً سند نمی‌خواهیم. این آقا از دنیا رفته، ۱۴۰۰ سال پیش الآن مرده‌ی او چادر سر اینها می‌کند و زنده من نمی‌تواند چادر سر اینها بکند. یعنی مرده‌ی او از زنده من ارزشش بیشتر است. شما الآن رئیس جمهورهای دنیا بمیرند، چند تا غذا می‌دهند؟ به یک مشت از اطرافیان ممکن است یک شام و نهاری بدهند، یک برج و کاخی می‌گیرند، رئیس جمهور سال اول مرگش هر جای دنیا هر رئیس جمهوری بمیرد، به دوستان و رفیقانش ممکن است شام و نهاری بدهند اما امام حسین ۱۴۰۰ سال است، الآن میلیونی غذا می‌دهند. رئیس جمهور نمی‌تواند شکم پنجاه نفر را سیر کند. با زنده بودنشان، همه رئیس جمهورها با هم بمیرند شاید یک غذای یک میلیونی به کسی ندهند. ولی امام حسین دست تنها، غذای چند میلیونی می‌دهد.

نه غذا، غذای فکری، نذورات و سفرها، بعضی چیزها را ما از یک نگاه… خود بنده، یک آجر روی آجر نگذاشتم، من و شاه عباس یکجور هستیم. هم شاه عباس کاروانسرایی که ساخت، به اسم کاروانسرای شاه عباس است ولی خودش یک متر آجر روی آجر نگذاشته است. مسجدهایی هم در جاده‌ها هست می‌گویند: قرائتی بود، نه بنده هم ۱- هیچ سهمی نداشتم، جز اینکه یک جاهایی سخنرانی کردم برای اینکه مسجد در بیابان‌ها بسازم. شاید اگر بوده در حرف‌ها بوده است. اما بالآخره الآن ۲۵۰۰ مسجد در جاده‌هاست. هر مسجدی دو نفر را نان می‌دهد، یعنی پنج هزار نفر ایجاد اشتغال شده است. نگاه اقتصادی هم به ستاد نماز بکنیم. پنج هزار نفر آدم بیکار، کار هم کار عبادی است. نظافت است و خدمت به مردم و مسافر است. اصلاً نماز هم نخوانند، همین یک دستشویی می‌آید از مستراح مسجد استفاده می‌کند، خوب است. چون همین که پیاده شد و دستشویی رفت و صورتش را شست، از خواب می‌پرد و تا ده کیلومتر مسجد تصادف نمی‌شود. یعنی کسی که صورتش را بشوید این کمک به رانندگی هم هست. اینها خدمات ناپیدا است. گاهی وقت‌ها یک چیزی جزئی است، می‌بینی اوه، یک اسبی را می‌خواهند نعل بزنند، یک میخ را بد می‌کوبند یا میخ کوتاه و ضعیف می‌کوبند، یا بد می‌کوبند. یک میخ را این آقایی که این اسب‌ها را نعل می‌زند یک میخ را بد و کج می‌زند. به نظر خودش این کار ساده‌ای است؟ نه، بیا، میخ را کج زدی، نعل از پا جدا شد. نعل از پا جدا شد،؛ اسب سقوط کرد. اسب سقوط کرد فرماندهی که سوارش شد، سقوط کرد و فرمانده سقوط کرد جنگ شکست خورد، جنگ شکست خورد کشور از دست رفت. اوه… یعنی یکوقت می‌بینی یک کشور هم بخاطر یک میخ، لذا قرآن می‌گوید: کارها را ساده نگیرید.

۴- لزوم مراقبت و نظارت بر مسئولان

«وَ نَكْتُبُ‏ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ» (یس/۱۲) این «و آثار» پیر درمی‌آورد. «وَ نَكْتُبُ‏ ما قَدَّمُوا» یعنی کارهایتان را در دنیا می‌نویسیم. بعد می‌گوید: «وَ آثارَهُمْ» آثارش را هم می‌نویسیم. گاهی وقت‌ها یک تشویق نابجا یک طاغوت درست می‌کند. یک تشویق است، یک سکوت نابجا، یک نفر را از گردنه خارج می‌کند، باید دقت کنیم«وَ نَكْتُبُ‏ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ» قرآن می‌فرماید: ریز کارهای شما را می‌نویسیم. «وَ رُسُلُنا لَدَيْهِمْ يَكْتُبُونَ» (زخرف/۸۰) مأمورین ما ریز و درشت شما را می‌نویسند. «ما يَلْفِظُ مِنْ‏ قَوْلٍ‏ إِلا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ» (ق/ ۱۸) لبت که تکان می‌خورد، دو فرشته «رقیبٌ عتید» ثبت می‌کنند. ما زیر دوربین هستیم. زیر دوربین خدا هستیم. حتی فرشته‌ها، ما دعای کمیل را نگاه می‌کنیم، دعای کمیل را حضرت علی یاد کمیل داده و شب جمعه‌ها می‌خوانیم. همین؟ چقدر اصول مدیریت در دعای کمیل هست؟

الآن بعضی از مسئولین مملکت ما مشکلشان این است که به بعضی‌ها اطمینان پیدا می‌کنند حالا بچه‌شان، برادرشان، معاونشان، چون اطمینان پیدا می‌کنند بعد می‌بینند آخ چه دسته گلی آب داد. کجا پول جا به جا شد و اختلاس شد. دعای کمیل می‌گوید: خدایا تو کار را به فرشته‌ها سپردی، اما فرشته‌ها را هم باید زیر نظر داشته باشی و کنترل کنی. دعای کمیل را می‌خوانم و بعضی‌هایش را شما بلد هستید «و کنت أنت الرقیب علیهم من ورائهم» کار را به فرشته‌ها سپردی اما خودت هم مواظب هستی. رقب، رقبه، گردن است. رقیب یک کسی است چنین می‌کند. دیدید صندلی عقب ماشین نشستی، صندلی عقب ماشین که می‌نشینی، ماشین که تصادف می‌کند، آن کسی که عقب نشسته چنین می‌کند. یعنی گردنش را می‌کشد ببیند قصه چه بود؟ رقیب یعنی اینطوری، یعنی خدا کار را به فرشته‌ها سپرده اما اینطوری مواظبشان است. چهار چشمی! «و الشاهد لما خفی عنهم» اگر یک چیزی از دست فرشته‌ها خفی است و مخفی شد، تو شهادت هستی. این دعای کمیل مدیریت مسئولین مملکتی است. دعا نیست، مدیریت است. می‌گوید: به هرکس کار سپردی ناظر بگذار. آدم اختیارش دست خودش نیست، یکوقت می‌بینی خواسته و ناخواسته هول خورد.

۵- جایگاه مصحف فاطمه سلام‌الله‌علیها در نزد امامان

مشکل جهان امروز مشکل رهبری است. مرحوم امام در وصیت‌نامه‌اش نوشته که ما مفتخر هستیم که شیعه هستیم، مفتخر هستیم مصحف فاطمه از ماست. مصحف فاطمه یک کتابی بود فاطمه زهرا مطالبی را درونش می‌نوشت که این منبع علمی امامان بود. یک روز از امام صادق پرسیدند: در آینده اوضاع چه می‌شود؟ آینده را چه می‌بینی؟ امام فرمود: باید بروم مصحف را مطالعه کنم. رفت آن اتاق کتاب مادر را مطالعه کرد، گفت: آینده وضع این است. مصحف فاطمه علوم غیبی بود از آینده که حضرت زهرا نوشته بود و امام صادق برای زیادی علمش به کتاب مادر مراجعه می‌کردو سرچشمه علم امامان بود. اسمش را مصحف می‌گذارند، آنوقت امام در وصیت‌نامه‌اش ما مفتخر هستیم که مصحف فاطمه از ماست و ما مفتخر هستیم امام صادق از ماست. ما مفتخر هستیم حضرت مهدی از ماست. این امامت که شما شب تولد امام هادی بحث را گوش می‌دهید، اساس امام است. یک مثال ساده بزنم، مثال قهوه‌خانه‌ای، به شرط اینکه قهوه‌خانه‌ها ناراحت نشوند. یک مثال روان، یک مکانیک لایق اگر مکانیک لایق باشد، ماشین قراضه را هم بدهید می‌برد. اما اگر راننده، راننده‌ی لایقی نباشد، ماشین آخرین سیستم را هم در دره می‌اندازد. یعنی مهم راننده است. اگر یک معلم خوب باشد، کتاب هم اگر ضعیف باشد، چون معلم قوی است، با همین کتاب ضعیف بچه‌ها را شاگرد اول می‌کند. اگر معلم ضعیف باشد و هر بچه‌ای هم یک کامپیوتر بغلش باشد، انواع مسائل و تکنولوژی آموزشی را برایش بگذاری، اگر معلم ضعیف باشد، یک پیشنماز لایق اگر در کوچه و پس کوچه‌ها مسجد داشته باشد، مسجدش پر از جوان می‌شود. یک پیشنماز ضعیف اگر مسجد دم چهارراه را هم به او بدهی هرچه می‌گویی: قد قامت الصلاة، باز چهار تا از این پیرمردهای نسل منقرض می‌آید. پیشنماز را درست کنید مسجد آباد می‌شود. اینکه سفارش می‌کنند امامت باید درست شود، رهبری باید درست شود، قصه این است.

انتخاب امام با خداست، یک خاطره هست نمی‌دانم گفتم یا نه. خاطره قشنگی است و زیادی گوش بدهید. جمعی از دانه درشت‌های اهل سنت به ایران آمدند، مهمان جامعه المصطفی بودند و با بعضی مراجع و زیارت امام رضا و چند روزی مهمان ایرانی‌ها بودند. به من زنگ زدند تو هم به قم بیا و با اینها در قم ملاقاتی بکن. گفتم: من فقیه نیستم و از نظر فقه و فلسفه و تاریخ و اینها بلد نیستم. فقط در دو رشته کمی خدا لطف کرده و آشنا هستم. یکی با تفسیر کمی آشنا هستم. یکی هم در شیوه تبلیغ، در تفسیر و تبلیغ، من حرف برای زدن دارم. گفت: همین دو تا، رفتیم و گفتیم: ایشان کیه؟ ایشان وزیر اوقاف کجاست. ایشان کیه؟ ایشان امام جمعه‌ی مرکز استان فلان کشور است. ما یک چند ساعتی با عربی ناقصی که بلد بودیم گفتگو کردیم و دقیقه آخر یک سؤال کردم و گفتم: نظر شما در مورد حضرت مهدی چیست؟ دیدم نظرشان مثل نظر ماست. گفتند: حضرت مهدی امام آخر الزمان است. امام آخر الزمان ظهور می‌کند و دنیا را پر از عدالت می‌کند. اول اینکه تعجب نکنید، می‌شود دنیا پر از عدالت شود؟ بله. اگر یک عبد صالحی مثل امام خمینی حکومت درست کرد پس عباد الله، «أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ» (انبیاء/۱۰۵) اگر عبد صالح حکومت تشکیل داد، عبادی الصالحون هم می‌توانند حکومت تشکیل بدهند و می‌شود. این یک مورد.

۶- انقلاب اسلامی ایران، نمونه غلبه مستضعفین بر مستکبران

اگر این مستضعفین می‌توانند به قدرت برسند، نمونه‌ی شهید رجایی یک معلم مستضعفی بود ولی کارش به جایی رسید که وقتی آمریکا رفت، رئیس جمهور آمریکا وقت ملاقات خواست به او وقت ملاقات نداد. یعنی معلم به جایی رسید، شهید رجایی که اجازه ملاقات به رئیس جمهور آمریکا نداد. پس می‌شود مستضعفین حکومت داشته باشند. می‌شود قانون عوض شود؟ بله، اگر یک جایی می‌شود پس باقی هم می‌شود. بچه بودم به پدرم گفتم: می‌خواهم چراغانی بروم، گفت: این را ببین، گفت: دیدم، گفت: آنجا هم هزار تا مثل همین است. اگر یک گوشه، کسی اگر در یک حوض شنا کرد، در استخر هم شنا می‌کند، در دریاچه هم شنا می‌کند، در اقیانوس هم شنا می‌کند. پس شنا کردن محال نیست. خود جمهوری اسلامی راهی باز کرد برای اینکه می‌شود عباد الله الصالحین حاکم شوند. می‌شود مستضعفین حاکم شوند. می‌شود آمریکا تحقیر شود. سیلی که مقام معظم رهبری به آمریکا زد احدی در تاریخ نزده و نخواهد زد که من با تو حرف نمی‌زنم و من با تو پیام نمی‌دهم. خیلی سیلی بود، چه کسی جرأت می‌کرد.

حالا… یکوقت یک آمریکایی را گرفته بودند، روزهای اول انقلاب بود. دولت موقت روزهای اول، رئیس‌اش به مرحوم مطهری گفته بود: فلانی را گرفتند. خیلی مهم است، خیلی خطرناک است. مرحوم مطهری به من گفت: برو، پهلوی دادستان و بگو: فلانی می‌گوید: ایشان خیلی مهم است. حواستان باشد ناشیانه کاری نکنید. یعنی یک نفر را گرفته بودند، رئیس دولت موقت اول انقلاب وحشت زده به مطهری پناه برد، مطهری به من پیامی داد که بروم این پیام را به فلانی بدهم که حواستان را جمع کنید. الآن رئیس جمهور آمریکا، نخست وزیر ژاپن را می‌فرستد و جوابش را نمی‌دهد و می‌گوید: من با او حرف نمی‌زنم. با تو حرف می‌زنم ولی با او حرف نمی‌زنم. حواسمان جمع باشد، می‌شود حکومت حق آینده شود.

۷- مهدویت، از محورهای وحدت شیعه و اهل سنت

من به این آقایانی که از خارج آمده بودند گفتم: دقیقه‌های آخر بود، جلسه سه چهار ساعت طول کشید، گفتم: نظر شما در مورد حضرت مهدی چیست؟ گفتند: مهدی امام آخر الزمان است و می‌آید دنیا را پر از عدالت می‌کند. گفتم: خوب، ما هم عقیده‌مان این است «حَتَّى تَمْلَأَ الْأَرْضُ قِسْطاً وَ عَدْلًا بَعْدَ مَا مُلِئَتْ‏ ظُلْماً وَ جَوْرا» (بحارالانوار/ج۳۰/ ص۸۰) پس شیعه و سنی هردو مهدویت را قبول دارند. الحمدلله، کتاب‌های زیادی هم نوشته شده که مهدی از دیدگاه اهل سنت، مثل کعبه و نماز و قرآن که مشترک هستیم در مهدی هم مشترک هستیم. البته بعضی نظرهای خاصی دارند، ولی اصل مهدویت را قبول دارند. من به اینها گفتم که… البته اینکه من گفتم، من این را از یک طلبه‌ی یمنی یاد گرفتم. یک طلبه یمنی، ما چند تا طلبه‌های خارج را از جامعه المصطفی جدا کردیم و برای اینها کلاس گذاشتیم و بعد به اینها گفتیم: بروید پای تخته سیاه کلاسداری کنید من کلاس شما را ببینم. یک طلبه یمنی رفت، یک چیزی گفت من بلد نبودم و در عمرم نشنیده بودم. می‌گفت: گفتیم نظر شما در مورد حضرت مهدی چیست؟ دیدم نظرش مثل شیعه است. گفتم: خیلی خوب، پس جمع شوید یک مهدی پیدا کنید، دست بدهیم و بیعت کنیم و کف بزنیم، ظهور کند و بیاید دنیا را پر از عدالت کند. گفت: ما؟ ما تعیین کنیم؟ گفت: بله، گفت: ما که حق نداریم امام آخر الزمان را تعیین کنیم. امام آخر الزمان و مهدی را باید خدا تعیین کند. گفت: ببین اگر امام را باید خدا تعیین کند، امام آخر، امام اول را هم باید خدا تعیین کند. خدا در غدیر خم علی را تعیین کرد، شما چرا علی را رها کردی و سراغ کسی دیگر رفتید؟ اگر باید خدا تعیین کند همینطور که آخری را، نصفش را من می‌گویم و نصفش را شما بگویید.

زیادی گوش بدهید… لب تیز حرف این است. اگر امام را باید خدا تعیین کند، که می‌گویید امام آخر را باید خدا تعیین کند، امامی که، امامتی که آخرش را خدا تعیین می‌کند اولش را هم باید خدا تعیین کند. خدا تعیین کرد، چرا ول کردید؟ اگر نه با بیعت می‌توانید امام تعیین کنید، همینطور که خلیفه اول را بیعت کردید و امام کردید، شما که اولی را تعیین کردید بلند شوید… بد می‌گویید… یک جوری نمی‌گویید من نشاط پیدا کنم. بلند بگویید. اگر امام را باید خدا تعیین کند که شما می‌گویید امام آخر، حضرت مهدی را باید خدا تعیین کند امامی که آخرش را باید خدا تعیین کند پس اولش را باید خدا تعیین کند، اگر حق با شماست و خودتان می‌توانید بیعت کنید و امام درست کنید و بتراشید، شما که اولش را تراشیدید بلند شوید آخرش هم بتراشید. یک مهدی پیدا کنید، هو…. ظهور کرد.

یک کسی دم بیت رهبری آمده بود، می‌گفت: به سید علی خامنه‌ای بگویید بیاید. بگویید، بیاید. پاسدارهایش گفتند: شما چه کسی باشید؟ گفت: من امام زمان هستم، ظهور کردم. هرچه گفتند: برو دنبال کارت، گفت: یکی از اینها آمد و در گوش این زن، گفت: چرا زدی؟ گفت: من خدا هستم، کی به تو گفتم: ظهور کنی؟ (خنده حضار) با کف و سوت و صلوات نمی‌شود امام تعیین کرد و شرایط دیگر هم هست. ما مفتخر هستیم و امام باید… معلم قرآن هستم. اگر خدا قبول کند. «إِنِّي‏ جاعِلُكَ‏ لِلنَّاسِ إِماما» (بقره/۱۲۴) من تو را امام کردم، «وَ جَعَلْناهُمْ‏ أَئِمَّةً» (انبیاء/۷۳) امامت دست خداست، «إِنِّي‏ جاعِلُكَ‏ لِلنَّاسِ إِماما» وقتی ابراهیم(ع) به مقام امامت رسید، گفت: «و من ذریتی» خدایا نسل مرا امام کن. فرمود: این حرف‌ها نیست که چون تو پدر هستی و امام شدی، بچه تو هم امام شود؟ این حرف‌ها نیست. «لا يَنالُ‏ عَهْدِي‏ الظَّالِمِينَ» امامت عهد خداست و عهد خدا مشورتی نیست. «الصلاة عهد الله» حدیث داریم نماز عهد خداست. نماز که عهد خداست، مشورت کن آقا نماز صبح دو رکعت است یا سه رکعت، ببریم کمیسیون ببینیم نظرشان چیست. بابا نماز پیمان خداست، پیمان خدا را که نباید مردم مشورت کنند. مردم «وَ أَمْرُهُمْ‏ شُورى‏ بَيْنَهُمْ» (شوری/۳۸) مسائل مردمی را مشورت کنید و این پول را خرج درمانگاه کنیم یا آموزش و پرورش، خرج سیل کنیم یا زلزله؟ خرج روستا کنیم یا خرج شهر، این پول مردم و نفت برای مردم است، مردم بنشینند در کمیسیون‌ها و مجلس تصویب کند. اما نماز «الصلاة عهد الله، الامامة عهد الله»، «لا يَنالُ‏ عَهْدِي» امامت عهد الله است. عهد الله را نمی‌شود مشورت کرد که به نظر شما احکام خدا را بگوییم، به نظر ما، آقا نماز مسافر چون قدیم‌ها با الاغ و اسب می‌رفتند و سخت بود، گفته نمازهای چهاررکعتی را دو رکعت بخوانید. الآن که هواپیما و ماشین‌های لوکس هست، دیگر همان چهار رکعتی بخوانید. به تو چه! به ما گفتند: چهار فرسخ رفتی شکسته بخوان، نگفته زیر پایت خر است یا هواپیما است؟ ما گاهی وقت‌ها یک چیزهایی را همینطور استنباط می‌کنیم. خیلی استنباط‌های ما کشک است. من یکی از این کشک‌ها را برای شما بگویم. کسی یک انگشت کسی را قطع کند، ده شتر باید بدهد. دو تا انگشت قطع کند، جریمه بیست شتر دارد. سه تا انگشت قطع کند، جریمه‌اش سی تا شتر است. چهار تا قطع کند جریمه‌اش چهل تا شتر است. اسلام می‌گوید: چهار تا بیست تا، عه… یکی ده تا، دو تا بیست تا، سه تا سی تا، چهار تا چهل تا، می‌گوید: نه، چهار تا بیست تا! با کدام فرمول عقلی جور درمی‌آید؟ ما عقل نداریم. عقل ما مثل ترازوی زرگرهاست. زرگرها ترازو دارند ولی همان طلا و نقره، عقل ما در حد خودمان است. در همین کارهای جزئی خودمان هم هزارها بار و صدها و دهها بار پشیمان می‌شویم.همین که پشیمان می‌شویم پیداست عقل ما کوتاه است و اگر عقل ما کامل بود که هیچوقت پشیمان نمی‌شدیم. همین پشیمانی دلیل بر این است که عقل ما ناقص است و همین که عقل ناقص است باید از وحی کمک بگیرد و امامت یعنی امداد الهی.

خدایا از اینکه به ما امامان معصوم دادی، پیغمبر و اهل‌بیتش، الحمدلله رب العالمین، همین که در جمهوری اسلامی رهبر ما امام بوده و مقام معظم رهبری است، الحمدلله رب العالمین، خدایا همین که طاغوت ایران را شکستی، طاغوت‌های جهان را یکی پس از دیگری بشکن. گمشده‌ی جهان حضرت مهدی را به جهان عرضه کن. بالاترین درجه‌ی معرفت و مودت و اطاعت را نسبت به خودت و اولیائت، به همه ما مرحمت بفرما.

«والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»

 

سئوالات مسابقه:

 

۱- کدام زیات‌نامه از امام هادی علیه‌السلام نقل شده است؟

۱) زیارت جامعه کبیره

۲) زیارت امیرالمؤمنین در عید غدیر

۳) هر دو مورد

 

۲- آیه ۳۴ سوره ابراهیم، به کدام ویژگی انسان تأکید دارد؟

۱) ناسپاسی

۲) حرص و بخل

۳) نفاق و دورویی

 

۳- بر اساس قرآن، کدام پیامبر در کودکی به رسالت مبعوث شد؟

۱) حضرت موسی

۲) حضرت عیسی

۳) حضرت ابراهیم

 

۴- آیه ۱۸ سوره قاف، به چه امری اشاره دارد؟

۱) لزوم مراقبت از گفتار

۲) لزوم ثبت کارها

۳) لزوم نظارت بر مردم

 

۵- بر اساس قرآن، جایگاه امامت در نزد خداوند کدام است؟

۱) وجد الله

۲) عین الله

۳) عهد الله

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.