درسهایی از قرآن

دکتر باقری مدیر کل قرآن،عترت و نماز وزارت آموزش پرورش در همایش مروجان درسهایی از قرآن در مشهد مقدس

برنامه درسهایی از قرآن در جهت پیشبرد اهداف قرآن واهل بیت است و کمک فعالیتی برای فعالیتهای قرآنی ماست

0 1,884

 به گزارش روابط عومی  موسسه ترویج فرهنگ قرآنی ، نوزدهمین همایش سالانه مروجان درسهایی از قرآن در مشهد مقدس در روزهای۱۰و۱۱شهریور با حضور رؤسای ادارات و کارشناسان قرآن ادارات کل آموزش و پرورش استانهای کشور برگزار شد . 

 هدف از برگزاری این همایش  آشنایی با برنامه های سال موسسه ترویج و تجزیه و تحلیل  و  بررسی نقاط قوت و ضعف هریک  از برنامه ها .ارایه راهکارهای  اجرایی و  چگونگی توسعه فعالیتها با جذب حداکثری .

مهمان و سخنران ویژه همایش  دکتر باقری مدیر کل قرآن،عترت و نماز وزارت آموزش پرورش بودند که در ابتدای سخنان خود با  قدرانی و تشکر از زحمات و تلاشهای رؤسا و کارشناس مسئولان و کارشناسان قرآن اداره قرآن ادارات کل آموزش و پروش  استانهای کشور و تشکر ازمجموع کارکنان موسسه ترویج فرهنگ قرآنی  که با خلوص نیت و اهتمام  خود درسهایی از قرآن  را ماندگار کردند  گفتند :

یکی از بزرگان می فرمایید : روح، ابدی و جاودان است لذا  به غذا و توشه ابدی و جاودان نیاز دارد  یکی  از آن توش های ماندگار همین درسهایی از قرآن است بی شک دلیلش این است که مطالبه اداری پشت آن نیست و کاملا  دلی و اعتقادی است

  دکتر باقری  در اجباری نبودن برنامه درسهایی از قرآن با اشاره به تاکید حاج آقا قرائتی که بارها گفتند اگر برنامه درسهایی از قرآن  اثرگذارو مفید است انجام دهید   گفت من هم  اعلام می کنم  اگر مفید  هست که انجام  بدهید . که به زعم بنده مفید هست  هیچ فرقی بین سایر فعالیت های قرآنی و درسهایی از قرآن قائل نشوید

مدیرکل قرآن و عترت و نماز تاکید کرد که  در زمان ابلاغ اعتباربه استانها  در شرح ابلاغ   نوشته شده است  کمک به فعالیت‌های قرآنی  که یکی از مصادیق آن  همین  درسهایی از قرآن است .  برای برندگان آن هزینه کنید و جایزه بدهید . ما هم در ارایه تقدیر نامه مشکلی نداریم

 دکتر باقری بر تاکید بر قدر دانستن لحظه ها و زمان  گفت ما باید قدر لحظه های زندگی را بدانیم یم مؤمن  کَیس است و  قدر شناس  لحظاتاست . گاهی این لحظه ها و فرصت ها در زندگی ما وجود  دارد ولی مهم تر از آن اخلاص است .

 اگر درسال ۷۱ کسی که این درسهایی از قرآن را  درمدارس  اجرا کرد اگر  اخلاص نداشت  این کار ماندگار نمی شد .    اگر کسی خالصانه کار کند هیچ یک از موانع مالی ، انسانی و اداری مانع آن نمی شوند  یک نمونه آن همین درسهایی از قرآن  است که هیچ اداره یا ارگانی و سازمانی  به آن  کمک نمی کند  و  اگر قراره توشه ای ابدی  برای آخرت داشته باشیم  دنبال کارهای خالصانه  برویم  که  یکی از مصادیق آن درسهایی از قرآن  است .   ما متولیان و سیاست گذران  باید دنبال آمار و مطالبه گری   نباشیم  تا کارمان خالصانه پیش برود

  دکتر باقری  خطاب به  مروجان درسهایی از قرآن  گفتند  شما در این گردهمایی نمایند   تام الاختیار ما هستید  نسبت به منویاتی که دارید و اینجا  بیان کردید هر جا احساس کردید می شود کار را تسهیل کرد که منطبق  بر سیاستها و رویکردهای جدید باشد انجام دهید. 

  وی با اعلام این خبر که که اد اره کل قرآن  عترت و نماز وزارت در حال طراحی جامعه آپیکیشین فعالیتها  هست که  تمام فعالیتهای دانش آموز چه در مدرسه و خانه  ویا مشارکت با دوستانش  را لحظه به لحظه ثبت می کند . گفت موسسه  ترویج فرهنگ قرآنی هم هم  می تواند اپلیکیشن آزمون آنلاین خود را به  این سامانه اداره کل  پیوند بزند

 دکتر باقری خطاب به اعضای  کارگروهها گفتند : در کارگروهها با توجه تجاربی  که بیان شد این برنامه ها را ببنید   و هر جا نیاز به حمایت و مداخله ما باشد  .  خودتان انجام  دهید   ولی  چند  ملاحظه داشته باشید .

    وی با اشاره به تجارب دوران کرونا  گفت  در کرونا بیش از دو سال فعالیت مجازی  داشتیم. برای سال آینده هم  ممنوعیت موبایل در مدارس برداشته و تلفن همراه یکی از لوازم آموزشی شده است

 ما ناگزیریم از یافته های دوران کرونا استفاده کنیم. امروز ذائقه دانش آموز با دانش آموز قبل از کرونا تفاوت دارد . بیش از ۸۰ درصد دانش آموزان خودشان مولد محتوا هستند ما اولین اداره کلی هستیم که در کرونا دوره آموزش سواد رسانه ای را برگزار کردیم   بیش از ۹۰ درصد همکاران ما  مولد محتوا هستند و دانش آموزان هم همین  طور هستند  .

نباید از یافته های دوران کرونا به راحتی  بگذریم  دوستان در کار گروهها فکر کنند آیا میشود در قالب  مسابقه ای درسهایی از قرآن  یک قالب هنری فناورانه اضافه کرد .

 نیاز روز ما است   یعنی  کسی که از سخنرانی گوش کردن خسته میشود  به این نیت گوش   بدهد  که در آخر سخنرانی برای آن یک پاکت یا موشن درست کنند  که  جذب آن سخنرانی بشود .  ما باید شیوه های مان را عوض کنیم  چون بچه ها عوض شدند .

درسهایی از قرآن  یا سایر فعالیتهای ما که برای ۳۰ یا ۴۰  سال پیش طراحی  شده  برای بچه های  امروزی  جذاب نیست  اینها  بچه های  هزاره  سوم  هستند و  با بچه های قبل متفاوتند .

 ذائقه امروز دانش آموز را دریابیم  و شیوه های  جدیدی در رسیدن به آن اهداف  را بکار ببندیم  تا بتوانیم کار را با اثر گذاری  و مخاطب  بیشتری انجام  بدهیم .

 در نگاه جدید به دانش آموز نقش و مسئولیت بدهیم دریاب کردن  دانش آموز تنها به دادن  هدیه مالی نیست دانش آموزان دوست دارند مسئولیت داشته باشد و بارها اعلام کردند که دوست دارند در فعالیتهای پرورشی مدرسه مشارکت  داشته باشند. اگر به دانش آموز نقش ومسئولیت ندهیم در آینده یک مدیر خوب با توانمند نمیشود .

 اگردر هر مدرسه فقط ۵ دانش آموز علاقه مند و با انگیزه باشند  همه کارهای مدرسه را به راحتی انجام می دهند .

در حاضر ۳۵ هزار هیئتهای مذهبی  در مدارس فعال داریم که بیشتر در مناسبها   مثل محرم و صفر  مراسم دارند

ما در رویکرد جدید  بنا داریم  از نظر کمی و کیفی  و گستره فعالیتها این هیئت ها  را ارتقا بدهیم  .هیئت مذهبی علاوه بر فعالیتهای که دارد می تواند  برگزاری مسابقه درسهایی از قرآن را انجام  دهد .

 هر آنچه که دوستان بویژه روسای ادارات قرآن استانها مصلحت اندیشی و فکر وچاره اندیشی کردند و به خروجی رسیند ما  ان شا ءالله انجام میدهیم

  ما درسهایی از قرآن را مثل برنامه خودمان در جهت پیشبرد  اهداف  قرآن  واهل بیت  می دانیم و کمک فعالیتی برای فعالیتهای ما را و به راحتی می تواند تسهیل  ببخشد  و وظیفه حمایت هم داریم .

  لازم به ذکر است در این همایش  ۵ کارگروه  با عناوین و اهداف مختلف برای پیشبرد و توسعه و گسترش  برنامه های درسهایی از  قرآن با حضور مروجان  استانها برگزار گردید  که  مصوبات و تصمیمات آن  برای  اجرایی شدن  در اختیارآقای دکتر باقری قرار خواهد گرفت  که در صورت تایید   اجرایی خواهد شد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.